کارکرد * حیطه
شرح وظیفه
برنامه ریزی
1- برنامه ریزی در جهت ارتقا کیفیت اطلاعات مالی دانشگاه و شفافیت در گزارش گری مالی در راستای ایفای مسئولیت پاسخ گویی و تصمیم گیری مدیران
2- برنامه ریزی در خصوص ارتقا کنترل ها داخلی واستفاده فناوری روز و اصلاح و به روز رسانی فرآیندهای مالی جهت حصول اطمینان از صحت عمیات
3- برنامه ریزی جهت ایجاد بسترهای لازم برای دسترسی به قیمت تمام شده برنامه ها ، فعالیت ها ، خدمات و محصولات در راستای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد
4- برنامه ریزی برای آموزش نحوه استفاده از گزارش های مالی برای ذینفعان داخلی درجهت تسهیل مسئولیت تصمیم گیری
5- برنامه ریزی جهت افزایش انضباط مالی و حصول اطمینان از رعایت قوانین ومقررات و استاندارهای حسابداری بخش عمومی
6- برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیاز های اطلاعاتی مدیریت ، سهولت و تسهیل در ثبت رویدارهای مالی برای تولید اطلعات بموقع و قابل اتکا وتغییر رویکرد از نگهداری حساب به گزارشگری مالی
7- برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع بمنظور حصول اطمینان از کارایی و اثر بخشی
سازمان دهی و فرآیندها
8- طراحی سیستم مناسب در راستای گزارشگری ، کسورات بیمه ای ، پایش عملکرد
9- بررسی و پیگیری مشکلات اجرایی فرآیند های مالی در کلیه واحد ها و حوزه های مرتبط با امور مالی ومکانیزه کردن فرآیند های مالی و کنترل های داخلی
10- بررسی صلاحیت های حرفه ای و کارکنان شاغل در امور مالی وجایگزین در وظایف متناسب با توازن اشخاص
11- تائید انتخاب روسای حسابداری واحد های تابعه دانشگاه براساس دانش ، تجارب و صلاحیت های حرفه ای آن ها
12- برنامه ریزی و زمان بندی طراحی و گزارش ها و تولید اطلاعات مالی جهت حصول اطمینان از صحت عملیات
نیروی انسانی ( آموزش و توانمندیازی )
13- مشارکت درنیاز سنجی آموزشی ، تدوین بسته آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کارشناسان مالی دانشگاه
14- آموزش مستمر قوانین و مقررات و استانداردها و رهنمودهای حسابداری برای کارکنان تابعه
پایش ونظارت
15- نظارت بر استقرار کنترل های داخلی مناسب وکارآمد بمنظور حصول اطمینان از صحت عملیات و اخذ گزارش ها بموقع
16- نظارت بر گردش وجوه نقد از طریق ابزارهای فناوری کارآمد و اخذ گزارش ها و مغایرت های بانکی
17- استفاده از سامانه ها و ابزارهای الکترونیکی در دریافت وجوه نقد و ارتباط با فرایند در راستای کاهش خطاهای نیروی انسانی
هماهنگی دوره بخشی و برون بخشی
18- اخذ گزارش گزارش های به هنگام برای بررسی و تطبیق با استانداردهای تعریف شده
19- پایش و نظارت مستمر از طریق تدوین چک لیست های مناسب برای حصول اطمینان از اثر بخشی و کارایی بهینه از منابع و حصول اطمینان از اجرای قوانین ومقررات موضوعه
20- تجزیه و تحلیل گزارش های مالی در راستای ایفای وظایف حسابداری مدیریت
هماهنگی درون بخشی و برون بخشی
21- هماهنگی درون بخشی با کلیه معاونت ها و واحدهای عملیاتی تابعه دانشگاه در راستای ایجاد وحدت رویه در مدریت بهینه منابع ومصارف
22- ارائه گزارش های مدیریتی به معاونت ها و واحد های عملیاتی در راستای تصمیم گیری مناسب و بموقع
23- تعامل سازنده با مراجع نظارتی ( دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و... ) سازمان ها و دستگاه های اجرایی مربوطه ( سازمانهای بیمه گر ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ادارت امور اقتصادی و دارایی ، بانک ها و ... )
تهیه گزارش و مستند سازی
24- نگهداری بانک اطلاعاتی قوانین ومقررات مالی و ثبت ونگهداری حساب ها در دفاتر قانونی
25- مستند سازی دارایی های دانشگاه در راستای اثبات مالکیت دانشگاه
26- مستند سازی فرآیندهای مالی در دانشگاه در راستای اصلاح فرآیندها
27- تهیه گزارش های مالی و حسابداری مدیریت مطابق با استفاندارهای بخش عمومی جهت ارائه به ذینفعان
بودجه بندی و تحلیل اقتصادی
28- تجزیه و تحلیل صورت های مالی واحد ها در جهت افزایش کارایی و اثربخشی استفاده از منابع
29- تعیین سبد اقلام مصرفی دانشگاه ومقایسه با نرخ افزایش شاخص های اقتصادی و رشد بودجه سالیانه دستگاه اجرایی
30- تحلیل و مقایسه هزینه های مالی با اطلاعات بودجه دانشگاه
31- تحلیل و مقایسه قیمت تمام شده خدمات با تعرفه ها ی مصوب ونرخ رشد تورم
32- کنترل تفاهم نامه های منعقده با واحد های تابعه
نورآوری و پژوهش
33- پیگیری مستمر برای اطلاع از تغییرات فناوری ها در حوزه مالی و به کارگیری مناسب آنها در راستای به روز رسانی سیستم ها و فرایندها